نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3024
-
الف
+

«محمد مهدی احمدی»: فلمسازان مهاجر افغانستان پیشرفت چشمگیری داشتند

«محمد مهدی احمدی» گفت: در سال های پسین جامعه فلم سازان مهاجر مخصوصا در مشهد و برخی از شهرهای ایران رشد خوبی داشته اند.

به گزارش آی فیلم 2، فلمسازان مهاجر افغانستانی طی سال‌های اخیر در جشنواره‌های فلم ایران حضور بسیار پر رنگی داشته اند و در عرصه فلم و مستندسازی موفق عمل کرده اند.

در تازه ترین مورد این افتخارآفرینی ها، اثر «محمد مهدی احمدی» فلمساز جوان افغانستانی به عنوان یکی از 10 اثر برتر جشنواره فلم 180 ثانیه ای پاسارگاد انتخاب شد.

احمدی در سال 1374 در «مشهد» در خانواده‌ ای فرهنگی به دنیا آمده است. از کودکی به خاطر فعالیت های پدرش در عرصه فلم سازی و فلمبرداری به این مسلک علاقمند شده و با در نظر گرفتن استعداد و علاقه‌اش به این رشته، دوره‌ها و کارگاه‌ های تخصصی آن را گذرانده است.

خبرنگار آی فیلم 2 به بهانه افتخارآفرینی این جوان افغانستان با وی به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم2 : خود را معرفی نموده و بگویید از چه زمانی به فلم سازی علاقمند شدید؟

احمدی: محمد مهدی احمدی هستم، فلم ساز مهاجر افغانستانی مقیم مشهد. من به طور رسمی از سال 1392 در موسسه فرهنگی هنری «کیهان فیلم» کار فلم سازی را آغاز کردم و چون پدرم نیز فلم ساز است از کودکی به سینما علاقه مند بودم و در جوانی به این هنر روی آوردم. از سال 92 شروع به فلم سازی حرفه یی کردم و تا کنون 3 فلم کوتاه داستانی و 2 مستند ساخته ام.

آی فیلم2 : تا کنون در کدام جشنواره های هنری اشتراک نموده اید؟

احمدی: یکی از فلم های من تحت نام «زنگ بی صدا» با موضوع صرفه جویی آب در سال 1394 در «جشنواره بین المللی فلم های 100ثانیه ای» که به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره های فلم کوتاه در جهان شناخته می شود ، به نمایندگی از کشور افغانستان و مهاجرین مقیم ایران جزو 10 فلم برتر شناخته شد.

 در سال 1395 فلم «زخم» با موضوع محیط زیست و حیوانات در «جشنواره بین المللی فلم 100ثانیه ای تهران» جزو 10 بهترین قرار گرفت و از این ناحیه موفق به کسب جایزه شدم. 

در «جشنواره فلم های 180 ثانیه ای پاسارگاد» که اختتامیه اش 6 حوت در تهران برگزار شد ، نزدیک به 101 کشور با 1333 اثر شرکت داشتند و من نیز در بخش «محیط زیست» اشتراک نمودم.

آی فیلم 2 :فعالیت فلم سازان مهاجر مقیم ایران چطور ارزیابی می کنید؟

احمدی: خوشبختانه در سال های پسین جامعه فلم سازان مهاجر مخصوصا در مشهد و برخی از شهرها رشد خوبی داشته اند و در جشنواره های مختلف اشتراک کرده و موفق بوده اند . باعث خرسندی است که موسساتی چون «کیهان فیلم» نیز در زمینه فلم سازی با مهاجرین همکاری خوبی دارند.

آی فیلم 2 : در حال حاضر مصروف چه کاری هستید؟

احمدی : فعلا مصروف کارهای فرهنگی هستم در حالی که ما مهاجرین افغانستانی با وجود تمام مشکلات، تلاش خود را می کنیم تا در عرصه های گوناگون پیشرفت کنیم و در صحنه های بین المللی حضور داشته باشیم.

آی فیلم 2 : سخن پایانی؟

احمدی : از مسئولان ایرانی و افغانستانی می خواهیم تا از مهاجرین در زمینه فلم و سینما حمایت کرده و برای کسب مجوز فلم ها ما را همراهی کنند.

خوشبختانه اولین «جشنواره فلم های 150 ثانیه یی » به عنوان یکی از بخش های جشنواره بزرگ افغانستان شناسی ویژه مهاجرین افغانستانی توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران برگزار شد که مراسم اختتامیه آن از 11 تا 13 حوت / اسفند در «بوشهر» برگزار می شود.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر